Muziekmethodes in het basisonderwijs

Op de meeste scholen is een muziekmethode aanwezig: “Moet je doen” (oude of nieuwere versie), “Muziek meester”, “Meer met muziek”, “Vier muziek met!…” en ook de online- methode “De muziekbus”. Leerkrachten raadplegen wekelijks deze methodes om het vak muziek inhoud te geven. Of…. toch niet?

In mijn gesprekken met leerkrachten op scholen, en ook met directies, blijkt dat de muziekmethodes nauwelijks gebruikt worden. De meeste methodes bestaan uit 20 of 30 kant-en-klare muzieklessen voor iedere groep met een perfect opgebouwde leerlijn. Werkbladen en cd’s zitten erbij dus je kan er direct mee aan de slag. En tóch gebeurt dat niet vaak.  Hier en daar een lesje of een liedje maar zéker niet een grondige doorwerking van het hele boek.

Waarom lukt het veel basisschoolleerkrachten niet om de uitgeschreven lessen in de methode uit te voeren? Het meest gebruikte excuus is “ik ben niet muzikaal”. Met wat doorvragen blijkt daarmee bedoeld te worden “ik kan geen noten lezen”. Het voelt voor leerkrachten alsof ze ongeoefend als dirigent voor een symfonie-orkest worden neergezet. Net als in het programma ‘Maestro’ dat afgelopen najaar werd uitgezonden, waarin bekende Nederlanders leerden om zo’n groot orkest te dirigeren.

Nu ik me verdiep in de problematiek van het niet implementeren van de muziekmethodes in het basisonderwijs kan ik steeds beter de vinger op de zere plekken leggen. De handelingsonbekwaamheid van leerkrachten zit hem niet alleen in de vaardigheid van het notenlezen. Belangrijker is nog om, al lezend in de methode, je een voorstelling te maken van wat het klinkend resultaat zal zijn van de opdracht(en).

Een studiedag over deze vaardigheden kan al heel verhelderend zijn om op een andere manier naar de uitgeschreven lessen in de muziekmethodes te kijken. Deze beide vaardigheden kunnen ook verder ontwikkeld worden d.m.v. trainingen en co-teaching. Ik ben ervan overtuigd dat ik hiermee een sleutel in handen heb om het vak muziek hanteerbaar te maken voor de leerkrachten van groep 1 t/m groep 8. Muziekles wordt daarmee meer dan het zingen van liedjes, bewegen op / luisteren naar muziek. Leerkrachten zullen zich handelingsbekwaam voelen om muziekinstrumenten in de lessen te gebruiken en het noteren van muziek, één van de competenties die het SLO heeft benoemd voor het vak muziek, zal onderdeel gaan uitmaken van de muzieklessen gedurende de hele schoolcarrière van de kinderen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: