Muziekles terug in het onderwijs!

Van alle kanten worden mij deze week krantenartikelen toegespeeld over muziekles op de basischolen. Vanaf 2012 ben ik er al van overtuigd dat leerkrachten ondersteuning nodig hebben om ook zelf een muziekles te kunnen geven. Zodat de kwaliteit van het muziekonderwijs niet afhankelijk is van de vakleerkracht die maximaal 45 minuten per week muziekles komt geven aan de groep.

En niet alleen de zittende leerkrachten kunnen een motiverende steun in de rug gebruiken. Op de Pabo is het met het muziekonderwijs ook treurig gesteld. En zo krijg je het kip-en-ei verhaal. Op basisscholen is het mager gesteld met het muziekonderwijs. Muziekdocenten op het voortgezet onderwijs krijgen dat niet bijgespijkerd. Leerlingen die vervolgens naar de Pabo gaan hebben geen muzikale bagage en dus lukt het de muziekdocenten op de Pabo ook niet om een goed toegeruste leerkracht op de scholen af te leveren. En zo begint de armoede in het muziekonderwijs vanaf de basisschool weer opnieuw en komen er weer Pabo-studenten die op muzikaal vlak niets hebben meegekregen.

 

Aanloop naar Cultuurnota 2017-2020

De kwaliteit van het muziekonderwijs op basisscholen moet verbeterd worden. Dit wordt vastgelegd in de nieuwe Cultuurnota 2017-2020. Nieuw daarbij is dat deze kwaliteit aan eisen en toetsing moet voldoen. De verbetering van het muziekonderwijs wordt nu al vanuit het ministerie gestimuleerd en gecontroleerd.
Uitgangspunten voor goed  muziekonderwijs zijn:
  • Voldoen aan de SLO kerndoelen
  • Een doorgaande leerlijn
  • Methodieken gebruiken
  • Professionalisering van de leerkrachten

Om dit te realiseren is geld en expertise nodig. Met Sonata Muziekonderwijs lever ik de deskundigheid om de uitgangspunten te realiseren

Begeleiding bij de leerlijn muziek

De ‘leerlijn muziek’ is een doorgaande leerlijn van groep 1 t/m 8. De leerlijn is door het SLO vastgelegd in kerndoelen. Voor het toepassen van de leerlijn in de praktijk maken scholen gebruik van muziekmethodes. Het knelpunt  is echter de onervarenheid van de meeste leerkrachten in het geven van muziekles. Professionalisering van de leerkrachten is hard nodig. Dit kan d.m.v.:

  • Individuele begeleiding d.m.v. co-teaching
  • Teamworkshops voor bij- en nascholing
  • Driedaagse training volgens het concept ‘Doen is het Beste’

Mijn uitgangspunt is dat leerkrachten flexibel en creatief worden in het uitvoeren van de methode en het geven van de muziekles.

Een gedachte over “Muziekles terug in het onderwijs!

Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: