Het geheim van de Paashaas – deel 1

paasei 3Voor leerkrachten die op zoek zijn naar een muzikale werkvorm binnen het thema Pasen volgt hier een lesidee! Deze muziekactiviteit begint vanuit vrij spel en beweging. Het eindigt met een geconcentreerde luister- en tekenopdracht. Deze muziekactiviteit kan je verdelen over 2 muzieklessen: de 1e les in een ruim lokaal of het kleuterspeellokaal en de 2e les in het reguliere leslokaal.

Doelgroep: groep 3 & 4

Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied Het geheim van de Paashaas zingen. De kinderen kunnen klanken of motiefjes van een staafinstrument weergeven met een lintenstok op de grond. En de kinderen kunnen, met het staafinstrument en de hoepels als visueel hulpmiddel, hoge en lage tonen onderscheiden.

Voorbereiding:
Het lied Het geheim van de Paashaas kunnen zingen
Oefen het spelen op een staafinstrument: losse klanken & korte motiefjes
Zorg voor ruimte in je lokaal of reserveer het kleuterspeellokaal
Klaarleggen:
– staafinstrument: klokkenspel, xylofoon of metallofoon
– lintenstokken (1 voor ieder kind)
– 11 hoepels

Eieren verven

Deze activiteit vindt plaats in een ruim lokaal of het kleuterspeellokaal. Ter voorbereiding leg je ca. 8 hoepels verspreid door de ruimte.

geheim van de paashaas

  • Je zingt het lied ‘Het geheim van de paashaas’ en laat ieder kind een ritmelinten kinderenlintenstok uitkiezen.
  • Als ieder kind een lintenstok heeft leg je uit dat ze vrij door de ruimte mogen lopen terwijl jij het liedje zingt. Bij de woorden ‘kies een ei’ gaan de kinderen rondom één van de hoepels staan.
  • Op een xylofoon, metallofoon of klokkenspel improviseer je zelf geluiden die de kinderen omzetten in een ‘verfbeweging’ met hun lint in de hoepel. Je speelt bijvoorbeeld korte losse klanken op het staafinstrument en de kinderen tekenen zogenaamd stippen op het ei. Of als je met de klopper over de staven van het instrument heen en weer glijdt maken de kinderen een vloeiende beweging met het lint.
  • Herhaal het lied en de opdracht meerdere keren. Nodig de kinderen uit om het lied met je mee te zingen.
  • hoepelsNa een aantal keren herhalen van deze bewegingsopdracht laat je de kinderen plaatsnemen langs de kant van de speelzaal. De lintenstokken neem je terug. Leg nu 11 hoepels achter elkaar (zie foto).
  • Zet je staafinstrument evenwijdig aan de hoepels. In de hiervolgende opdracht combineren de kinderen de hoepels met de toonhoogte van de staven. D.w.z. dat de 1e hoepel hoort bij de laagste staaf van het instrument, en de laatste hoepel bij de hoogste staaf. De tussenliggende hoepels geven de toonhoogte van de tussenliggende 9 staven weer.
Hoog en laag
  • Speel op je staafinstrument om te beginnen de staven van laag naar hoog in een glijdende beweging (glissando). Geef enkele kinderen de opdracht om van de ‘laagste’ naar de ‘hoogste’ hoepel te lopen, gebruikmakend van alle tussenliggende hoepels.
  • Herhaal deze opdracht ook van hoog naar laag.
  • NB: ik bied heel bewust eerst deze opdrachten aan bij kinderen omdat een stijgend of dalend motief allereerst beter onderscheiden kan worden dan afzonderlijke hoge of lage tonen.
  • Als vervolgopdracht speel je op je staafinstrument alleen de hoogste of juist de laagste staaf. Geef enkele kinderen de opdracht om naar de overeenkomende hoepel te gaan.
  • Voor de eerste kinderen is dit misschien best een lastige opdracht! Betrek de andere kinderen erbij door samen met hen te beredeneren wat de overeenkomst is tussen de rij hoepels en de de staven op het instrument.
  • De luisteropdrachten bouw je verder uit door eerst de ‘bijna’ hoogste of – laagste staven te bespelen en zo van lieverlee ook in het midden uit te komen. De hoepels zijn daarbij een visuele en ruimtelijke ondersteuning van het toonhoogte-besef van de kinderen.
  • Herhaal deze luisteropdrachten opdat álle kinderen aan de beurt komen (desnoods in groepjes van 2).

Afsluitend zing je met de kinderen nog een paar keer het lied ‘Geheim van de paashaas’.

In de volgende muziekles komt de verwerking van deze luisteroefening in een tekenopdracht aan bod. Zie Het geheim van de Paashaas – deel 2.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: