Het geheim van de Paashaas – deel 2

Na de muziekles met bewegingsopdrachten, zoals ik beschreef in de les ‘Het geheim van de Paashaas – deel 1‘, vindt deze muziekles plaats in het reguliere lokaal. Het doel van deze les is dat de kinderen toonhoogtes kunnen noteren, verdeeld in hoog, laag en midden.

Doelgroep: groep 3 & 4

Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen korte klanken of glijdende motiefjes (glissandi) van een staafinstrument onderscheiden in hoog – midden – laag. De kinderen kunnen deze klanken en motiefjes weergeven in grafische notatie.

Voorbereiding:
Oefen het spelen op een staafinstrument: losse klanken & korte glijdende motiefjes (=glissandi). Let daarbij op de verdeling hoog – midden – laag.
Tip: voor het spelen van glijdende motiefjes kan je het best een klopper van hout gebruiken.

ei
Voorbeeld van ei op werkblad

Maak 6 afbeeldingen van versierde paaseieren: 
– 3 eieren met golvende lijnen: het eerste ei met golvende lijnen bovenaan het ei, het tweede ei met golvende lijnen midden op het ei en het derde ei met golvende lijnen onderaan het ei.
– 3 eieren met stippen: het eerste ei met stippen bovenaan het ei, het tweede ei met stippen midden op het ei en het derde ei met stippen onderaan het ei.

Maak een werkblad met daarop 6 lege (= witte) eieren.
Leg kleurpotloden klaar.

Van bewegen (les 1)…… naar noteren (les 2)!
  • Herhaal het liedje ‘Het geheim van de Paashaas’ en stimuleer de kinderen om mee te zingen en laat ze het lied tenslotte ook zelfstandig zingen.

    Je kan deze les ook los van de 1e les geven. Kies dan eventueel een eigen paasliedje dat over eieren, paaseitjes of verven van eieren gaat.

  • Plaats daarna een staafinstrument (klokkenspel, metallofoon of xylofoon) op je been, met de laagst-klinkende staaf beneden.
  • Laat de 6 afbeeldingen van versierde paaseieren zien, maar vertel er nog niets over.
  • paaseierenBegin met een luisteropdracht: je speelt korte glissandi-motiefjes (een glijdende beweging over 4 staafjes) of losse klanken op het staafinstrument. Let daarbij op motiefjes /losse klanken specifiek hoog, laag of midden op het instrument.
  • Vertel de kinderen dat ze uit de 6 afbeeldingen de afbeelding van het paasei kiezen dat hierbij past. Laat de kinderen ook uitleggen waarom deze afbeelding past bij het geluid. Aandachtspunten daarbij zijn de toonhoogte (hoog-midden-laag) en het soort geluid (kort of glijdend).
  • Op deze manier meerdere luister- en kijkopdrachten uitvoeren.
  • Daarna geef je ook speelopdrachten: enkele kinderen voeren de afbeeldingen van de paaseieren uit op het staafinstrument (aandachtspunten blijven hoog, laag, midden en het soort geluid: kort of glijdend).

Na deze lesactiviteit laat je de kinderen plaatsnemen aan hun tafel. Geef de kinderen een werkblad met daarop afbeeldingen van 6 lege eieren. Op de tafels zet je kleurpotloden neer. Geef de kinderen de volgende luister- en tekenopdrachten:

  • Je zingt samen met de kinderen het lied ‘Het geheim van de paashaas’ of een paasliedje naar keuze. De kinderen kiezen een kleurpotlood en een ei op hun werkblad. Na het lied speel je glissandi over 4 staven (= golvende lijnen)  of korte klanken op het staafinstrument. Let daarbij weer op de plaatsing  van de klanken op het instrument: specifiek hoog, laag of midden. De kinderen tekenen dit geluid na op hun paasei.
  • Herhaal het lied samen met de kinderen en geef steeds weer een nieuwe luister- en tekenopdracht.
  • Je kan ook 1 van de kinderen een speelopdracht geven die door de andere kinderen nagetekend wordt. Zo kan je zelf langs de groepjes lopen en kijken of de kinderen het geluid goed hebben getekend op hun ei.
  • Afsluitend kleuren de kinderen, al zingend, de rest van hun ei in.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: