Spinnetje Kruis

De eitjes van de in ons land meest voorkomende spinnensoorten komen pas uit in het voorjaar. In de herfst zijn de spinnen groot en volwassen en hun webben zijn dan ook groter en dus beter zichtbaar. Ook hangt er in de herfst vaker dauw in waardoor de webben meer opvallen.
Het knutselen van spinnenwebben met wollen draden wordt vaak gedaan in de onderbouwgroepen van de basisschool.  Combineer deze activiteit met het liedje ‘Spinnetje Kruis’ en gebruik wollen draden om de toonduur van muziekinstrumenten weer te geven. Zo integreer je beeldende vorming, taalonderwijs en muziekonderwijs binnen 1 thema of project.

Doelgroep: groep 3
Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied Spinnetje Kruis zingen. De kinderen kunnen de toonduur van diverse muziekinstrumenten in een loopafstand weergeven. De kinderen kunnen de toonduur van diverse instrumenten visueel weergeven met draden. De kinderen kunnen een compositie met lange en korte tonen instrumentaal uitvoeren.

Voorbereiding:
Het lied Spinnetje Kruis kunnen zingen
Het versje ‘De spin Sebastiaan’ van Annie M. G. Schmidt opzoeken
Een knot wol en een schaar klaarleggen
Zorg voor ruimte in je lokaal of reserveer het kleuterspeellokaal
Instrumenten klaarleggen:
– 
2 muziekinstrumenten; maak daarbij de keuze uit:
a. een lang klinkend instrument: triangel of bekken
b. een middellang klinkend instrument: klankstaaf of klokkenspel
(NB: claves of woodblock worden in de les niet gebruikt vanwege hun extreem korte toonduur)

 

spinnetje-kruis
Tekst en melodie: M. Oosting-Bender
Luistervoorbeeld: Spinnetje Kruis
Het lied aanleren

Introduceer het lied met het versje ‘De spin Sebastiaan’ van Annie M.G. Schmidt. Aansluitend in een kringgesprek vraag je de kinderen of zij ook wel spinnenwebben in huis hebben gezien. Met of zonder spin?
Bespreek met de kinderen waar spinnen buitenshuis hun webben aan vast maken. Vertel dat je daar een liedje over kent en zing het lied ‘Spinnetje Kruis’ voor.

  • Maak de kinderen bewust van de inhoud van het lied door het stellen van vragen: – Waaraan maakt de spin een web vast in de boom?
    – Hoe maakt een spin een web vast ‘in het raam’?
    – Waarvan maakt de spin haar web?
  • En verrijk de woordenschat van de kinderen met het uitleggen van het woord ‘weven’ m.b.t. de fijne draadjes.
  • Het stellen van de vragen wissel je af met het voorzingen van het lied. Oók als een kind een goed antwoord geeft kan je het lied nog eens voorzingen ter bevestiging van het antwoord door de andere kinderen. Voor het aanleren van het lied is het namelijk van belang dat de kinderen het lied meerdere keren aandachtig beluisteren.
  • Zing het lied tenslotte samen met de kinderen
Bewegen op de toonduur

Deze les geef je in een ruim lokaal of het kleuterspeellokaal.

  • Geef de kinderen de opdracht om een eigen plekje in de ruimte te zoeken (niet ergens op, onder of achter!).
  • Neem het bekken of de triangel in je hand.
  • Geef de kinderen de opdracht om goed te luisteren naar de klank van het instrument dat je gaat aanslaan. Vertel ze dat ze, zo lang ze de klank kunnen horen, op hun tenen (‘zo zacht als spinnenvoetjes’) door het (speel)lokaal lopen. Dus als de klank niet meer te horen is staan de kinderen weer stil.
  • Herhaal dit enkele keren zodat de kinderen steeds preciezer leren luisteren en bewegen.
  • Pas dezelfde luister- en bewegingsopdracht toe voor het middellang klinkende instrument (klankstaaf of klokkenspel).
  • Bespreek na afloop of de kinderen hebben opgemerkt bij welk instrument ze het langst konden lopen.
Toonduur visualiseren
  • Je gaat nu de toonduur van enkele muziekinstrumenten combineren met draden, als waren het een draden van een spinnenweb.
  • Neem de knot wol en de schaar in je handen.bollen-wol
  • Vertel dat je de klank van het bekken/de triangel met een draad gaat uitbeelden.
  • Rol de knot wol tot ca. 1 meter uit en knip dit af. Deze draad leg je mooi recht neer op de vloer.
  • Vraag de kinderen je nu te sturen in het bepalen van de lengte van de draad voor de klank van de de klankstaaf/het klokkenspel. Stukje bij beetje rol je de knot af en hou je contact met de kinderen over de lengte van de klank die ze gehoord hebben en in beweging hebben ervaren en de lengte van de draad die ze nu zien. (Een richtlijn voor de lengte van deze draad is 15 à 20 cm.)
  • Knip de draad af en leg deze in het verlengde van de lange draad op de grond.
  • Geef 2 kinderen de muziekinstrumenten.
  • Het kind met het bekken/de triangel mag een slag op het instrument geven. Jij volgt vervolgens met je vinger of een stokje de lange draad zo lang de klank voortduurt.
  • Daarna slaat het andere kind op de de klankstaaf/het klokkenspel en je wijst mee langs de korte draad.
Muziekstuk
  • In deze klassikale setting breid je deze ‘dradenmuziek’ uit met in totaal 3 lange draden en 6 korte draden. Deze leg je in elkaars verlengde op de grond, goed zichtbaar voor de groep kinderen.
  • Breng variatie aan in het patroon. Bijvoorbeeld:
    _________   ___   ___   _________    ___   _________   ___   enz.
  • Geef 2 kinderen de muziekinstrumenten. Wijs in een rustig tempo langs het dradenpatroon. Het kind met het bekken/de triangel geeft 1 slag op het instrument. Jij volgt vervolgens met je vinger of een stokje de lange draad zo lang de klank voortduurt. Je wijst de daaropvolgende draad pas aan als het bekken/de triangel is uitgeklonken. Ook bij de kortere draden blijf je de draad aanwijzen zo lang het instrument klinkt. Je wijst de daaropvolgende draad aan als het instrument is uitgeklonken.
  • Verander het dradenpatroon telkens een beetje.
  • Laat steeds 2 nieuwe kinderen de patronen instrumentaal uitvoeren zodat zoveel mogelijk kinderen een muziekinstrument in de hand hebben gehad.
  • Geef ook enkele kinderen de opdracht om een nieuwe ‘dradenmuziek’ te componeren door ze de draden in een andere volgorde te laten leggen.board-973989_1920
  • Streef ernaar dat de kinderen de draden-compositie zelfstandig kunnen uitvoeren. Er is dan geen ‘dirigent’ meer nodig om de draden aan te wijzen; de kinderen kunnen op hun gehoor bepalen wanneer de klank is gestopt en de volgende draad verklankt mag worden.

Een gedachte over “Spinnetje Kruis

Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: