Het regent, het regent…

Herfst…. een favoriet seizoen voor muzieklessen: windvlagen laten horen door met je vingers over het trommelvel te krabbelen en de regen is een dankbaar onderwerp om kinderen mee te laten experimenteren.

Doelgroep: groep 1 – 2
Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied Rikketikketik, het regent zingen. De kinderen kunnen in de maat lopen en de maat meespelen op hun ritmestokjes. De kinderen kunnen met hun ritmestokjes en met de voeten verschil aanbrengen in dynamiek en tempo. 

Voorbereiding:
– Het lied Rikketikketik, het regent kunnen zingen
– Ruimte in het kleuterspeellokaal regelen
– 8 hoepels verspreid door het lokaal neerleggen
Instrumenten klaarleggen:
– ritmestokjes, 2 voor ieder kind
– 1 trommel met zachte klopper

rikketikketik

Luistervoorbeeld (instrumentaal): Rikketikketik, het regent

Zingend door de regen

Deze muziekles geef je in het kleuterspeellokaal. Hier heb je een harde ondergrond om op te tikken met ritmestokjes en er zijn hoepels die je gebruikt als regenplassen.
Leg voor een groep van 25 leerlingen 8 hoepels verspreid door de ruimte.
Geef ieder kind 2 ritmestokjes.
Uit de liedbundel ‘Ding-Dong’ komt het liedje ‘Rikketikketik, het regent’.

  • Zing het lied en speel daarbij op de trommel mee in de maat.
  • Laat de kinderen lopen door de ruimte. Let op: de kinderen lopen uitsluitend tussen de hoepels door. Wijs de kinderen erop dat ze in de maat lopen, luisterend naar de slagen op de trommel. Laat de kinderen hun ritmestokjes tegen elkaar tikken, eveneens in de maat.
  • Aan het eind van het liedje laat je de kinderen plaatsnemen rondom één van de hoepels. Vertel dat de hoepel een regenplas is en dat de regen deze plas vult met water. Laat de kinderen in deze eerste beurt met een stortbui de plas vullen. Ze mogen dus lekker erop los kletteren met hun beide ritmestokje op de grond binnen de hoepel.
  • Zing het lied opnieuw en speel met de trommel in de maat. Laat de kinderen weer in de maat lopen tussen de hoepels door en met hun ritmestokjes in de maat meespelen.
  • Aan het eind van het liedje laat je de kinderen weer plaatsnemen rondom één van de hoepels. Vertel hen dat het dit keer heel zachtjes regent. Dus tikken de kinderen voorzichtig met de puntjes van hun ritmestokjes binnen de hoepel.
Variaties

Er zijn vele variaties te bedenken binnen deze muziekactiviteit.

Tekstvariatiesanimal-1293883_1920.png

  • Vraag aan de kinderen welke kleur regenjas zij hebben.  Vervang al zingend de ‘rode regenjas’ door de ‘blauwe-‘, de ‘groene-‘, de ‘gele-‘ enzovoort.

Muzikale variaties

  • Dynamiek – hard & zacht met de ritmestokjes.
    Laat de kinderen in de hoepels allerlei gradaties van regen uitbeelden met hun ritmestokjes: stortbui, motregen, miezerregen, een gewone regenbui, gespetter. Wees samen met de kinderen creatief in het gebruik van de ritmestokjes om verschillende geluiden te maken: de uiteinden van de stokjes op de grond tikken, de stokjes op hun kopse kant op de grond tikken, de stokjes met hun hele lengte op de grond petsen.
  • Dynamiek – hard & zacht met de voeten.
    Geef de kinderen verschillende instructies bij het rondlopen tussen de hoepels: laat de kinderen stampen alsof ze hun regenlaarzen aan hebben of laat ze voorzichtig op hun tenen lopen omdat hun ‘nieuwe schoenen’ niet nat en vies mogen worden. Zo breng je verschil aan in hard en zacht (dynamiek).
    Speel het verschil in hard of zacht ook mee op de trommel tijdens het zingen. Vertel de kinderen dat zij ook met hun ritmestokjes tijdens het lopen hard of zacht meespelen.
  • Tempo – snel & langzaam met de voeten.
    Geef de kinderen ook de volgende instructies bij het rondlopen tussen de hoepels: een normaal wandeltempo om mee te beginnen zodat de kinderen ook het lied kunnen leren meezingen, een vlug tempo omdat ‘we haast hebben om naar… (vul zelf maar in)… te gaan’ of een langzaam tempo ‘omdat je niet naar huis durft met je natte kleren en schoenen’.
    Speel het verschil in tempo ook mee op de trommel tijdens het zingen. Vertel de kinderen dat zij ook met hun ritmestokjes tijdens het lopen in het juiste tempo meespelen.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: