Bijtjes komen vragen

Fijn dat je deze les hebt uitgekozen! Het gaat niet goed met de bijenpopulatie. Het is belangrijk dat kinderen zich bewust zijn van dit probleem. Want zonder bijen gaat het niet goed met onze voedselketen.

Doelgroep: groep 1, 2 & 3
Doel: aan het eind van deze les kunnen de leerlingen het lied Bijtjes zingen. De leerlingen kennen de opbouw van het luistervoorbeeld. De leerlingen reageren met bewegingen op de opbouw van de muziek.  

Voorbereiding:
Op YouTube het Liedje Bijen beluisteren.
Het lied zelf kunnen zingen.
Knutsel een bij (onderaan deze les vind je een voorbeeld).

Het belang van genoeg bloemen voor het voortbestaan van de bij kan je met jonge kinderen uitbeelden met de ‘omgekeerde’ stoelendans.
In deze les gebruik je daarvoor het lied Bijtjes van Marijke Ram en Job Eppen (uit de liedbundel Ding Dong).

liedbij

Intro

In een kringgesprek of klassengesprek introduceer je het thema bijen.  Wat weten de kinderen al over de afname van het aantal bijen? Waardoor komt dit? O.a. door minder wilde bloemen. Wat kan je er aan doen?

De kinderen zitten op hun stoel. Geef de kinderen de opdracht met hun armen en handen een bloem uit te beelden die zachtjes wiegt in de wind.
Start het liedje Bijen op YouTube. Tijdens het liedje wiegen de kinderen als bloemen heen en weer.
Wanneer het instrumentale tussenstuk begint, waarin de zoemende bij te horen is, beweeg je zelf tussen de kinderen door met je zelfgemaakte bij in je hand. Daarmee beeld je uit dat de bij van bloem naar bloem vliegt om honing op te zuigen.
Als het liedje weer begint vraag je de kinderen weer als bloemen te wiegen in de wind.
Na het gezongen liedje kom je zelf nog een keer langs de bloemen vliegen met je bij tot de muziek is afgelopen.

Afrondend bespreek je met de kinderen dat jouw bijtje bij heel veel verschillende bloemen honing heeft kunnen halen. Dat is fijn!

Spel

Wijs 4 kinderen aan die nogmaals, zittend op hun stoel*, een bloem uitbeelden. Vertel dat alle andere kinderen de rondvliegende bijen zullen zijn.
*Deze kinderen blijven zitten zodat de andere kinderen goed bij de bloem kunnen komen om zogenaamd honing op te zuigen.

Geef de kinderen die als bijen gaan rondvliegen de instructie om langs één van de muren van het lokaal te gaan staan. Pas als de instrumentale muziek begint mogen zij gaan rondvliegen.
De bloemen-kinderen blijven op hun plaats zitten.

Start het liedje. Tijdens het liedje wiegen de kinderen als bloemen heen en weer.
Wanneer het instrumentale tussenstuk begint gaan alle bijen-kinderen rustig door de klas vliegen op zoek naar de bloemen en de honing.
Als het gezongen liedje weer begint instrueer je de bijen-kinderen om weer terug te gaan naar hun plek langs één van de muren van het lokaal en de bloemen-kinderen om weer mee te wiegen op de muziek.
Na het liedje mogen de bijen-kinderen nog een keer langs de bloemen vliegen tot de muziek is afgelopen.

Afrondend bespreek je met de bijen-kinderen of ze bij alle 4 de bloemen hebben kunnen komen.
Waarschijnlijk hebben ze wel gemerkt dat het veel te druk was met zoveel bijen en zo weinig bloemen (misschien was het zelfs chaotisch) en dat het moeilijk was om bij alle bloemen te kunnen komen.

Vraag de kinderen wat een oplossing kan zijn voor dit probleem.
Natuurlijk…. meer bloemen!

Wijs 8 andere kinderen aan die zittend op hun stoel een bloem uitbeelden en herhaal het spel.
Bij de nabespreking blijkt vast dat méér bloemen in de klas het makkelijker maakt voor de bijen om verschillende bloemen langs te kunnen gaan.

Herhaal het spel nog een aantal keren waarbij er in verhouding steeds meer bloemen dan bijen zijn waardoor de rondvliegende bijen opmerken dat ze bij heel veel verschillende bloemen honing hebben kunnen halen. Dat is fijn!

Afronden

Tijdens de verschillende speelbeurten zullen de kinderen steeds meer en vaker het liedje meezingen. Na afloop van dit spel kunnen de kinderen het lied zelfstandig zingen. 

Na afloop van het spel bespreek je met de kinderen na dat het belangrijk is voor het voortbestaan van de bij dat er genoeg bloemen zijn.  Mogelijk is dit een aanleiding om met de kinderen bloemenzaadjes te planten op school en/of thuis.

Tip

Deze les is ook leuk als verwerkingsvorm nadat je met de kinderen bijtjes (en eventueel bloemen) hebt gemaakt. Met de bijtjes de hand kunnen de kinderen rond de bloemen-kinderen vliegen.
Bron voorbeelden van knutselwerkjes bij en bloem: https://www.crafty-crafted.com/

bijen-knutselbloem-knutsel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: