Lestip 3: Inspelen op de groep

De ene dag is de andere niet. Is er storm op komst dan merk je dat al in de dagen ervoor aan de onstuimige energie van de leerlingen. Op andere dagen zijn de leerlingen juist niet vooruit te branden.
Met je muziekles kan je inspelen op deze dynamiek in de groep.

Zijn de leerlingen té druk om aandachtig te luisteren of hun beurt af te wachten bij het spelen op instrumenten? Kies dan voor andere actieve elementen die ze collectief kunnen doen: samen zingen of beweeg- en dansopdrachten. Daarmee ontlaad je de energie is er weer ruimte om met meer concentratie te luisteren of te spelen.

Zit er op een andere dag te weinig pit in de groep om enthousiast te zingen? Zuchten en steunen de leerlingen over de beweeg- of dansopdracht? Kies dan voor een actieve (!) luisterles. Geef voorafgaand aan je luistervoorbeeld de luisteropdracht. Prikkel de leerlingen daarmee om actief en met aandacht te luisteren en na te denken over wat ze horen.
Zo kan je bijvoorbeeld het lied dat je deze les wil zingen als luistervoorbeeld nemen. Ook de muziek waarop de beweeg- of dansopdracht plaatsvindt kan je met de leerlingen beluisteren. Denk dan bijvoorbeeld aan vragen over de vorm of opbouw van deze muziek.

Kies uit de activiteiten –  zingen, bewegen, luisteren, spelen of noteren – datgene dat het best aansluit bij de dynamiek van de groep.
Deze activiteiten (ook wel ‘domeinen’) zie je terug in de buitenste ring van het Klank-Vorm-Betekenis-model.

 

kvb
Het KVB-model

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: