Door de regen weer naar school

‘Loop naar school toe lekker in de regen’. Deze eerste zin  uit Het Schoollied past goed bij de start van het nieuwe schooljaar en is alvast een vooruitblik op de naderende herfst.

Doelgroep: groep 1 & 2
Doel: aan het eind van deze les kunnen de leerlingen het Schoollied zingen. De leerlingen kunnen tijdens het lied in de maat lopen. De leerlingen brengen tijdens het maatlopen verschil aan in tempo (snel-langzaam) en dynamiek (hard-zacht). 

Voorbereiding:
– Op Soundcloud Het Schoolied beluisteren.
– Het Schoollied zelf kunnen zingen.
Instrumenten klaarleggen:
– Trommel met zachte klopper
– Triangel met metalen slagstokje

 

Geef deze les in een ruim lokaal of de kleuterspeelzaal.
Zet stoelen of banken in een U-vorm. Zorg voor een zitplaats voor alle kinderen.

Geef je deze les in een kleinere ruimte? Laat dan steeds een groepje kinderen rondlopen tijdens het lied. Ze hebben dan lekker de ruimte en gebeuren er geen ongelukken.

Intro

Begin de les zittend op de stoelen of banken.

  • Neem de triangel met het metalen slagstokje in de hand.
  • Zing het Schoollied in zijn geheel en laat na afloop van het lied de triangel horen, klingelend als een schoolbel.
  • Vraag de kinderen waar het lied over gaat. Zing eventueel nog enkele keren het lied voor opdat de kinderen bewust luisteren naar de tekst.

Het schoollied Nico Smit

Loop naar school!

In deze opdracht leren de kinderen mee te lopen in de maat van het lied. Aan het eind van het lied horen ze de ‘schoolbel’ en gaan de kinderen zo snel mogelijk terug naar hun zitplaats op de banken of stoeltjes.
NB: in een kleinere ruimte voer je de opdrachten uit met kleine groepjes kinderen.

  • Neem de trommel met de zachte klopper in de hand. Tijdens het lied speel je in de maat mee op de trommel.
  • Geef één van de kinderen de triangel. Aan het eind van het lied laat dit kind de schoolbel horen.
  • Geef de kinderen de instructie om rond te lopen tijdens het lied. Vertel hen daarbij dat ze op het geluid van de trommel blijven letten want die begeleidt hun voetstappen.
    Vraag de kinderen wat ze moeten doen als ze aan het eind van het lied de schoolbel horen. Juist! Ze komen zo snel mogelijk weer terug naar hun zitplaats op de banken of stoeltjes.
  • Herhaal deze werkvorm meerdere keren waarbij de triangel door verschillende kinderen wordt bespeeld.

Extra

  • Varieer op de trommel in tempo (snel-langzaam) en dynamiek (hard-zacht): Zijn we op tijd van huis gegaan en lopen we rustig? Of hebben we ons verslapen en moeten we rennen? Heb je je regenlaarzen aan en stamp je onderweg in de plassen? Of heb je nieuwe schoenen aan en loop je voorzichtig, op je tenen, tussen de plassen door.
    De input komt hierbij van de kinderen.

Het schoollied

Afsluitend zitten de kinderen weer op banken of stoeltjes.
Via de weggeef-methode* zingen de kinderen het lied zelfstandig.

*Weggeefmethode: het lied steeds als 1 geheel zingen waarbij de kinderen delen van het lied overnemen. Eerst de makkelijke stukjes en tenslotte alles.
Dit gaat via wisselzang tussen leerkracht en de leerlingen. Met een duidelijke handbeweging geeft de leerkracht aan of de groep zingt en wanneer de leerkracht zelf zingt.
Let op: zing niet zelf mee als de groep zingt! Luister dan aandachtig of de kinderen de tekst, de melodie en het ritme goed zingen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: