Sonata Muziekonderwijs

Lente langs de Moldau

In de lente smelt het water in de bergen en een beekje ontspringt. De steeds breder wordende rivier stroomt door afwisselend landschap. De kinderen leren het lied Row your boat zingen en beluisteren het muziekstuk De Moldau. Daarna gaan de kinderen zelf muziek maken. Ze laten daarin horen wat zich op de wallenkant afspeelt naast de voorbij stromende rivier.

Doelgroep: Groep 4
Thema: Lente; reizen; verre landen; varen.
Doel: Aan het eind van de les kunnen de kinderen het lied Row your boat zingen. Ze hebben het muziekstuk De Moldau van Smetana beluisterd en herkennen in de muziek de omgeving, gebeurtenis of plaats die deel uitmaken van het verhaal in de muziek. De kinderen kunnen met geluiden en op muziekinstrumenten een omgeving, gebeurtenis of plaats uitbeelden. Ze letten op tempo, toonsterkte, toonduur en klankkleur. De kinderen kennen de muziekvorm ‘rondo’.
Voorbereiding:
1. Bekijk je en beluister het filmpje en de muziek De Moldau (zie knop Filmpje Moldau).
2. Lees de beschrijving van het muziekstuk (zie kader Het verhaal van de Moldau in deze les).
3. Het lied Row your boat kunnen zingen (zie knop Liedje Row your boat).
4. Klaarleggen:
– zoveel mogelijk verschillende muziekinstrumenten

Les 1

Tijdsduur: 40 minuten

Introductie
  • Voer een gesprek over de lente. Vertel dat het ijs op de bergtoppen gaat smelten en op die manier rivieren ontstaan.
    Vertel daarbij dat de componist Smetana het ontstaan van de rivier de Moldau op muziek heeft gezet.
  • Vertel de kinderen over het begin van het muziekstuk:
    – de muziek begint met weinig instrumenten die bovendien zachtjes spelen.
    – de dwarsfluiten laten het kabbelende water horen, eerst om beurten en daarna samen tot een steeds vollere waterstroom.
    – na ongeveer 1 minuut zetten de violen in. Zij spelen de melodie die je steeds terug hoort komen in het muziekstuk.
    – de rivier stroomt nu door het landschap.
  • Laat het begin van het muziekstuk De Moldau horen gedurende ongeveer 2,5 minuten.
  • Vertel de kinderen dat de melodie die ze net hoorden in het vervolg van het muziekstuk wordt afgewisseld met muziek die uitbeeldt waar de rivier langs stroomt.
    Bijvoorbeeld een boerenbruiloft of een jachtpartij. Ook kan je in de muziek horen dat het water in een stroomversnelling komt. Zie ook kader Het verhaal van de Moldau.
  • Beluister (dus zonder beeld) met de kinderen het hele muziekstuk. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Vertel ondertussen Het verhaal van de Moldau (zie kader),
  • Extra: Zet tussendoor de muziek even stil en bespreek met de kinderen hoe de muziek klinkt in iedere nieuwe scene. Gebruik aanduidingen als: hard-zacht | snel-langzaam | laag-hoog.

Het verhaal van de Moldau
Dit is het verhaal van rivier de Moldau: Een paar fluiten laten de bron­ne­tjes en beekjes horen waaruit zij ont­springt. Het thema (=de hoofd­melo­die) stelt de rivier zelf voor zoals die door het land­schap stroomt. Aller­lei zaken spelen zich op en naast het water af, zoals een jacht­partij (de hoorns op 3:20) en (4:35) een bruilofts­feest (het dansje). Als de nacht valt, (6:03) dansen water­nimfen in het maan­licht boven het glinsterende water (de spook­ach­tige dans). De dag breekt weer aan, de zon komt op (8:28) (zware koper­bla­zers) en het rivier­thema klinkt weer (9:28). Plotse­ling is daar een stroom­versnel­ling (10:24) (woeste muziek) die eindigt in een water­val (muziek valt weg). Daarna klinkt het thema weer (12:07) wanneer de water­stroom snel en krachtig door het mooie en trotse Praag stroomt, langs kasteel Vyšehrad . De rivier eindigt haar reis als zij opgaat in de grote rivier de Elbe.

Zingen

Het liedje Row your boat gebruik je bij de presentatie in les 2.

  • Vertel de kinderen dat je een liedje kent over varen op de rivier en dat je daar een filmpje van laat zien.
  • Stel vooraf de vraag: ‘Hoeveel kinderen stappen in het bootje?’ [Antwoord: 4 kinderen].
  • Start het filmpje (zie knop Liedje Row your boat).
  • Noteer de antwoorden van de kinderen op het bord.
  • Laat ter controle nogmaals het filmpje zien.
  • Laat op het bord de liedtekst zien.
  • Oefen met de kinderen de uitspraak van de Engelse tekst:
    – Spreek ieder zinnetje met het juiste ritme voor en geef de kinderen de opdracht om deze zinnen na te zeggen.
    – Spreek daarna de zinnetjes 1 en 2 voor en geef de kinderen de opdracht om deze zinnen na te zeggen.
    – Spreek dan ook zin 3 en 4 voor en geef de kinderen de opdracht om deze zinnen na te zeggen.
    – Tenslotte geef je de kinderen de opdracht om het hele liedje met jou mee te spreken.
  • Vertel de kinderen dat ze nog een keer het liedje horen en zien. Geef vooraf de opdracht: ‘Lees de tekst in je hoofd mee’.
  • Vertel de kinderen dat ze nu het hele liedje mee gaan zingen. Start het filmpje opnieuw en stimuleer de kinderen om mee te zingen.
  • Herhaal het liedje eventueel nog enkele keren.

Je kan de les hier stoppen en het vervolg van deze les (zie pagina 2) voor een volgende muziekles bewaren.

Liedtekst Row your boat

2 reacties op “Lente langs de Moldau”

    1. Ja. klopt. Ik ben nu ook als educatief auteur aan het meeschrijven aan een nieuwe digitale muziekmethode die begin schooljaar 2018/2019 klaar zal zijn. Pluspunt van de methode is dat leerkrachten veel visuele en auditieve ondersteuning krijgen bij het voorbereiden en geven van de muzieklessen.