Sonata Muziekonderwijs

Lestip 3: Inspelen op de groep

Is je groep te druk of juist te rustig wanneer jij je muziekles wil geven? Met een andere introductie betrek je de kinderen bij je les.

De ene dag is de andere niet. Is er storm op komst? Dan merk je dat al in de dagen ervoor aan de onstuimige energie van de leerlingen. Op andere dagen zijn de leerlingen juist niet vooruit te branden.
Met je muziekles kan je inspelen op deze dynamiek in de groep.

Te druk

Zijn de kinderen té druk om aandachtig te luisteren of om hun beurt af te wachten bij het spelen op instrumenten? Kies dan voor andere actieve elementen die ze collectief kunnen doen:

  • samen zingen
  • beweeg- en dansopdrachten.

Daarmee ontlaad je de energie is er weer ruimte om met meer concentratie te luisteren of te spelen.

Te rustig

Zit er op een andere dag te weinig pit in de groep om enthousiast te zingen?
Zuchten en steunen de kinderen over de beweeg- of dansopdracht?

Kies dan voor een actieve luisterles.
Geef voorafgaand aan je luistervoorbeeld de luisteropdracht. Daarmee prikkel je de leerlingen om actief én met aandacht te luisteren, en na te denken over wat ze horen.
Zo kan je bijvoorbeeld het lied dat je deze les wil zingen als luistervoorbeeld nemen.
Ook de muziek waarop de beweeg- of dansopdracht plaatsvindt kan je met de leerlingen beluisteren. Denk dan bijvoorbeeld aan vragen over de vorm of opbouw van deze muziek.

kvb
Wissel van domein

De activiteiten die ik hierboven noem heten in het muziekonderwijs ‘Domeinen’. Deze zie je terug in de buitenste ring van het Klank-Vorm-Betekenis-model.

Om aan te sluiten bij de dynamiek van je groep kies je dus uit één van de volgende activiteiten:

  • zingen
  • bewegen
  • luisteren
  • spelen
  • noteren

Daarna kom je terug op de les zoals je deze hebt voorbereid.

Lees ook: