Sonata Muziekonderwijs

Lestip 2: Oeps, geen instrumenten…

Ben je vergeten om de muziekinstrumenten klaar te leggen? Zonder instrumenten kan het ook! De tips in deze blog kan je eveneens gebruiken wanneer je te weinig tijd over hebt voor je uitgebreide muziekles. Of wanneer je een kort muziekmoment wil inlassen bij wijze van energizer. Haal je inspiratie deze blog.

Je kent het vast wel! Op je lesprogramma staat het vak Muziek. In de muziekles die je wil gaan geven staat dat je muziekinstrumenten nodig hebt voor het meespelen van ritmes. Oeps… vergeten te pakken vanochtend! Gaat de muziekles dan maar over? Welnee, ook zonder muziekinstrumenten kan je ritmisch spelen met je groep. Met handen en voeten, maar ook met de spullen die in je lokaal te vinden zijn.

Bodypercussie

Als je niet spelen kan… klap het dan! Hét instrument dat je altijd bij je hebt is je eigen lijf. Ten eerste je stem. Zingen is een manier om (samen) muziek te maken. Ten tweede heb je je handen en voeten, in combinatie met andere lichaamsdelen, om als drumstel te gebruiken. Gebruik je lijf en speel! Hier volgen een paar opties:

  • Klap in je handen
  • Knip met je vingers
  • Trommel op je bovenbenen
  • Stamp met je voeten
  • Trommel op je borstkas
De klas als instrument

Een ander alternatief is om gebruik te maken van voorwerpen in je klas. Dit kan op een overzichtelijke manier waarbij ieder kind op zijn plekje blijft zitten en met voorwerpen muziek maakt.
Denk eens aan:

  • met je vingers trommelen of tikken op het tafelblad of op de stoelzitting
  • met een pen tikken op de ijzeren tafel- of stoelpoot
  • gebruik de kleurpotlodendoos als schudinstrument
  • op broodtrommels kan je trommelen
  • op je reken- of taalboek trommelen en tikken geeft een aangenaam zacht geluid
Muziekmomentjes

Muziek maken met bodypercussie of materialen kan je ook tussen de lessen door doen bij wijze van energizer.
Een voorbeeld: Verdeel van een bekend lied de verschillende zinnen over de groep. Iedere groep kiest een eigen klankbron (met bodypercussie of met materialen) om de zin ritmisch te laten horen. In eerste instantie zingen de kinderen hun regel ook hardop mee. Na enige oefening spelen de kinderen uitsluitend het ritme en zingen ze in hun hoofd de zin mee. Een goede concentratieoefening.

Wil je meer muziekmomenten met concentratie- en luisterspellen? In mijn muzieklessen staan meerdere leuke muziekactiviteiten die je als tussendoortje kan doen en waarmee de kinderen hun luister- en concentratievermogen op een speelse manier trainen.

Van instrumenten naar bodypercussie!
De geluiden van de bodypercussie verschillen in toonsterkte en klankkleur net als de verschillende muziekinstrumenten in de muziekmethode.
Zodoende kan je de voorgeschreven instrumenten door een passende bodypercussie vervangen.
Bijvoorbeeld:
– in plaats van spelen op de trommel, trommelen de kinderen op hun borstkas of stampen met hun voeten.
– Als vervanging voor houten slaginstrumenten klappen de kinderen in hun handen.
Zoek een alternatief voor het instrument in de bodysounds en spreek dit duidelijk af met de kinderen.

Geen inspiratie? Leerlingen hebben vaak goede ideeën!

Las regelmatig een moment in om samen muziek te maken, het hoofd weer vrij te krijgen voor een volgende les en natuurlijk samen veel plezier te hebben!