Sonata Muziekonderwijs

Thema muzieklessen groep 1-2

Deze pagina wordt bijgewerkt wanneer een nieuwe thema-les wordt toegevoegd aan de Muzieklessen.

Langzame Piet en vlugge Piet Nieuwe les!
Thema: Sinterklaas.
Inhoud: Sinterklaas en zijn Pieten zijn weer in het land! Na een lange reis en het vele inpakken is niet iedere Piet meer zo vlot en vrolijk. In deze les leren de kinderen het lied over de langzame Piet en de vlugge Piet. Een lied om uit te beelden, fijn op te bewegen of dansen en om bij mee te spelen op instrumenten. Vooral het langzame deel is steeds een uitdaging voor de motoriek van het jonge kind!
Doel: Aan het einde van deze les kunnen de kinderen het lied Langzame Piet en Vlugge Piet zingen. De kinderen kunnen in beweging het lied uitbeelden en daarmee hun lichaamsbeheersing oefenen (langzaam bewegen) en hun energie ontladen (snel bewegen). De kinderen kunnen op muziekinstrumenten tijdens het lied zowel langzaam en beheerst meespelen als vlot en ritmisch. De kinderen maken een dansje op muziek, afwisselend langzaam en snel.

Op reis in de muziek
Thema: Reizen; trein; verkeer; vakantie; schoolreisje.
Inhoud: Het thema reizen komt in het hele schooljaar wel van pas. Denk aan schoolreisjes, een lang weekend weg én op reis in de zomervakantie. In deze les maak je de toonduur van instrumenten zichtbaar door de kinderen in treintjes te laten lopen op de klank van verschillende instrumenten.
Doel: aan het eind van deze les kunnen de leerlingen muziekinstrumenten indelen naar toonduur. 

Door de regen weer naar school
Thema: Herfst; regen; schooldag; aankleden.
Inhoud: ‘Loop naar school toe lekker in de regen’. Deze eerste zin uit Het schoollied past goed bij de start van een nieuwe schooldag. Vooral in de herfst. Stamp je lekker in de plassen? Of ren je gauw naar school? Luister dan goed of je de schoolbel hoort.
Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen Het schoollied zingen. De kinderen kunnen tijdens het lied in de maat lopen. De kinderen brengen tijdens het maatlopen verschil aan in tempo (snel-langzaam) en dynamiek (hard-zacht). 

De herfstwind blaast!
Thema: Herfst, wind, bos, natuur.
Inhoud: De bladeren verkleuren aan de bomen en dwarrelen zachtjes naar beneden. De herfst is begonnen. Maar daar komt de eerste herfststorm en zijn de bomen ineens kaal. De zwakste bomen waaien zelfs om! In deze les laten de kinderen op muziekinstrumenten horen hoe de wind van een zachte bries naar een harde stormwind aanzwelt. Tenslotte zijn de kinderen zelf de bomen die in de herfststorm omwaaien.
Doel: aan het einde van deze les kunnen de kinderen de spreektekst Hoge bomen opzeggen. De kinderen laten op muziekinstrumenten horen hoe de wind van een zachte bries naar een harde stormwind aanzwelt. De kinderen kunnen de muziekinstrumenten indelen naar toonsterkte (hard-zacht). De kinderen kunnen met hun lichaam de dynamiek (van zacht naar hard) van de spreektekst uitbeelden.

De tijd gaat snel
Thema: Klokkijken; dagritme; Oud & Nieuw.
Inhoud: Iedere dag speelt tijd een rol. Ook al zijn kleuters zelf niet met ‘de tijd’ bezig, toch bestaat hun dag uit het leven met de klok. Opstaan om naar school te gaan. Het dagritme in de klas. En s’avonds niet te laat in je bed! De klok is daarbij een belangrijk hulpmiddel. In deze les spelen de kinderen zelf ‘klokkenmuziek’ op instrumenten.
Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen Het klokkenlied zingen. De kinderen herkennen het verschil in toonduur tussen de woorden ‘Bim bam’ en ‘tik tak tik’. De kinderen kunnen op bekkens en woodblocks deze woordritmes meespelen als liedbegeleiding.

In ons huis woont Mama Muis
Thema: Muizen; geluiden in huis; zintuigen (oor).
Inhoud: Luisterspel – kan jij alles horen? Met luisterspelletjes oefen je de luisterhouding en -concentratie. Minimale tijdsduur: 15 minuten.
Doel: Bij dit spel concentreren de kinderen zich op steeds zachter wordende geluiden.

Winter, bibber bibber
Thema: Winter; aankleden; naar buiten.
Inhoud: Het is winter!  Doe een jas aan en een sjaal om en pak je wanten en een muts. In deze les leren de kinderen het lied Het is winter, bibber, bibber zingen. Op muziekinstrumenten spelen ze korte ritmische zinnetjes van het lied mee.
Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied ‘Het is winter, bibber, bibber’ zingen. De kinderen maken passende bewegingen om de tekst van het lied uit te beelden.
De kinderen kunnen op een muziekinstrument ritmisch zinnetjes van het lied meespelen.

Op bezoek bij Opa Bakkebaard
Thema: Opa & oma; grootouders; dagritme; klusjes doen.
Inhoud: Ken je het Oud Hollands kinderliedje Opa Bakkebaard? De kinderen laten de klusjes die hij in huis te doen heeft, horen op verschillende muziekinstrumenten. Hoe ziet de dag van Opa Bakkebaard eruit? Wat doet hij in de ochtend, de middag of de avond? De kinderen leven zich in bij deze korte muziekactiviteit die weinig voorbereiding nodig heeft.
Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied Opa Bakkebaard zingen. De kinderen kennen de namen van verschillende muziekinstrumenten. Ze kunnen zich een klankvoorstelling maken van geluiden in huis, en deze laten horen op de muziekinstrumenten. De kinderen letten daarbij op toonduur en toonsterkte. 

Muziek op de boerderij
Thema: Dieren; kinderboerderij; boerderij.
Inhoud: Op Boer Bakkers boerderij is veel te zien en te horen. De kinderen laten met hun stem horen welke dieren Boer Bakker heeft. Daarna spelen ze de dierengeluiden op instrumenten. Met behulp van een vertelplaat over de (kinder)boerderij maken de kinderen een klankspel.
Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied De grassprietpolka zingen. Ze kunnen dierengeluiden op verantwoorde wijze met hun stem uitbeelden. Ze kunnen de dierengeluiden uitbeelden op muziekinstrumenten. Ze letten zowel vocaal als instrumentaal op: toonsterkte, toonhoogte en tempo.

Dappere, stoere ridders
Thema: Ridders & prinsessen; sprookjesfiguren.
Inhoud: Als dappere, stoere ridders marcheren de kleuters door de klas. Als één van de ridders niet in de maat loopt maar liever een dansje maakt, spelen de kinderen met hun muziekinstrumentjes vrolijke dansmuziek. Ondertussen leren ze het lied 17 dappere, stoere ridders zingen. Als de kinderen het geluid van de instrumentjes goed kunnen herkennen, stuurt de koning de marcherende riddertjes daarmee aan.
Doel: aan het einde van deze les kunnen de kinderen het lied 17 dappere, stoere ridders zingen. Bij dit lied kunnen de kinderen bewegen op de maat van de muziek (marcheren in een 4-kwartsmaat en dansen in de 3-kwartsmaat). De kinderen maken vrolijke dansmuziek met instrumenten. De kinderen kunnen de instrumenten op klank van elkaar onderscheiden en benoemen.

Graag hoor ik van jou welke thema’s je in in jouw klas vaak gebruikt. 
Stuur je me een berichtje? Vermeld daarbij ook voor welke groep het thema is. 
Lees ook: