Sonata Muziekonderwijs

Thema muzieklessen groep 3

Deze pagina wordt bijgewerkt wanneer een nieuwe thema-les wordt toegevoegd aan de Muzieklessen.

Griezelmuziek [Halloween] Nieuwe les!
Thema: Spoken, spookhuis, spookkasteel, Halloween, griezelen.
Inhoud: Fluister, fluister in het duister, in het donker van de nacht! Zijn er spoken bij jou in huis? Brrrr, wat griezelig! Of ben jij niet bang voor spoken? De kinderen leren het lied Fluister fluister zingen en maken samen een spannend instrumentaal muziekstuk. ‘Less is more’ want juist het werken met stilte en onverwachte geluiden maakt de muziek griezelig spannend!
Doel: Aan het einde van deze les hebben de kinderen geluisterd naar het lied Fluister fluister en kunnen het lied zingen. De kinderen kunnen een klankpartituur uitvoeren met muziekinstrumenten. De kinderen leren daarbij dat spannende muziek bestaat uit stiltes die doorbroken wordt door onverwacht harde en zachte geluiden.

Het regent, het regent…
Thema: Herfst; regen; aankleden; naar buiten.
Inhoud: Regen is een fijn onderwerp in de muziekles. De kinderen lopen in de maat buiten door de regen. Maar pas op, stap niet in de plassen! Met ritmestokjes laten de kinderen verschillende regenbuien horen en met deze regen vullen zij de plassen op de stoep. Met behulp van afbeeldingen maken zij een klankspel over regen.
Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied Rikketikketik, het regent zingen. De kinderen kunnen in de maat lopen en de maat meespelen op hun ritmestokjes. De kinderen kunnen met hun ritmestokjes en met de voeten verschil aanbrengen in dynamiek en tempo. 

Spinnetje Kruis
Thema: Herfst; spinnen & spinnenweb.
Inhoud: In de herfst is in de onderbouwgroepen het knutselen van spinnenwebben met wollen draden een favoriete opdracht. In deze muziekles gebruik je de wollen draden om de toonduur van muziekinstrumenten weer te geven.
Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied Spinnetje Kruis zingen. De kinderen kunnen de toonduur van diverse muziekinstrumenten in een loopafstand weergeven. De kinderen kunnen de toonduur van diverse instrumenten visueel weergeven met draden. De kinderen kunnen een compositie met lange en korte tonen instrumentaal uitvoeren.

Het hondje zegt waf
Doelgroep: groep 3
Thema: Dieren; dierendag; boerderijdieren.
Inhoud: Dierenliedjes zijn er in overvloed. Kinderen vinden dierenliedjes leuk omdat de dieren in deze liedjes soms dingen doen die ze zelf graag zouden willen doen. Voor de muziekles zijn dierenliedjes heel fijn omdat je daar verschillende muzikale aspecten aan kan koppelen. In deze les gaat het om het geluid dat de dieren maken. De kinderen leren dit geluid op te tekenen met grafische notatie en ze componeren samen een dierengeluiden-muziekstuk.
Doel: aan het einde van deze les kunnen de kinderen het lied Het hondje zegt waf zingen. De kinderen kunnen met muziekinstrumenten dierengeluiden nabootsen. De kinderen leren geluiden noteren met grafische notatie (het ‘tekenen’ van klanken). De kinderen componeren een dierengeluiden-muziekstuk.

Vandaag ben ik ridder!
Thema: Ridders & kastelen; prinsessen; sprookjesfiguren; Middeleeuwen.
Inhoud: Een ridder ziet vanaf zijn kasteeltoren in de verte een vuurspuwende draak. Vlug trommelt hij een legertje ridders op en samen vertrekken zij te paard om de draak te verslaan en de prinses te redden. In deze muziekles beelden de kinderen een stoer ridderverhaal uit met bodypercussie. Tijdens het luisteren naar het Ridderlied in deze les maken de kinderen een tekening waarin ze laten zien waar het lied over gaat.
Doel: aan het einde van deze les kunnen de kinderen het lied Ik ben een ridder met een baard zingen. De kinderen kunnen met bodypercussie crescendo [van zacht naar hard] en decrescendo [van hard naar zacht] spelen. De kinderen hebben geleerd dat geluiden en muziek spannender worden als je kan spelen met hard en zacht.

Sinterklaas op het dak
Thema: Sinterklaas.
Inhoud: Na de aankomst van Sinterklaas in Nederland breken er spannende weken aan voor de jonge kinderen. Lekker bewegen helpt de spanning te ontladen. In deze muziekles zijn de kinderen veel aan het bewegen en zingen. Sint, Piet en paard kunnen niet allemaal even vlug over het dak lopen. De kinderen herkennen aan de muzieknoten wie er op het dak loopt.
Doel: Aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied Stip Stap, wie loopt er op het dak? zingen. Na deze les kunnen de kinderen 3 ritmes herkennen en deze in beweging uitvoeren.

O Dennenboom
Thema: Kerstmis.
Inhoud: In december is het knus en gezellig om met de kinderen in de klas bij de kerstboom verhalen voor te lezen en liedjes te zingen. Met muziekinstrumenten creëer je nog meer sfeer. In deze les maken de kinderen muziek bij het bekende lied ‘O dennenboom’.
Doel: Aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied O dennenboom zingen met tekstvariaties en de muziekinstrumenten sfeervol toepassen als liedbegeleiding.

Speel mee met Jimba
Thema: Reizen; winter; sneeuw; Rusland; naar buiten.
Inhoud: Het lied ‘Jimba jimba’ is gebaseerd op een volksmelodietje met een nep-Russische tekst. Je gebruikt dit liedje in het thema ‘reizen’. Of bij het thema ‘winter’ waarbij in Rusland de winters echt héél koud zijn. De kinderen leren in deze les het lied zingen en ritmisch begeleiden op instrumenten.
Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied Jimba, Jimba zingen. De kinderen kunnen tijdens het lied in de maat meelopen en -klappen. Ze kunnen het lied ritmisch meespelen op muziekinstrumenten.

De wolf en de 7 geitjes
Thema: Sprookjes; dieren; zintuigen (oor).
Inhoud: Luisterspel – uit welke richting komt het geluid? Met luisterspelletjes oefen je de luisterhouding en -concentratie. Minimale tijdsduur: 15 minuten.
Doel: Bij dit spel luisteren de kinderen met de ogen dicht naar een instrument. Ze wijzen aan uit welke richting het geluid komt. 

Het geheim van de Paashaas
Thema: Pasen; paashaas; paasei; kleuren.
Inhoud: Pasen is een fijn thema om mee te werken. Je kan er veel knutselideeën en werkbladen voor vinden. Iedereen kent wel versjes en liedjes over de Paashaas en de paaseieren.  Ook in de gymles kan je bewegingsactiviteiten uitvoeren rondom het thema Pasen. In deze muziekles zijn de kinderen actief en creatief bezig met beweging op muziek.
Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied Het geheim van de Paashaas zingen. De kinderen kunnen klanken of motiefjes van een staafinstrument weergeven met een lintenstok op de grond. En de kinderen kunnen, met het staafinstrument en de hoepels als visueel hulpmiddel, hoge en lage tonen onderscheiden.

Lentebolletjes uit de grond
Thema: Lente; bloembolletjes.
Inhoud: In de lente verschijnen de sneeuwklokjes, krokusjes en narcissen boven de grond. De groei van deze bolletjes kan je verklanken op een klokkenspel of xylofoon. In deze les beelden de kinderen uit dat zij de groeiende en bloeiende lentebolletjes zijn.
Doel: aan het eind van deze les kunnen de kinderen het lied Bolletjes uit de grond zingen. Ze benoemen op een staafinstrument dat deze van laag naar hoog of van hoog naar laag worden aangeslagen.

Bijtjes komen vragen
Thema: Zomer; bijen; bloemen.
Inhoud: Het gaat niet goed met de bijenpopulatie en zonder bijen gaat het niet goed met onze voedselketen. In deze les zijn de kinderen zelf de bijen en de bloemen. Spelenderwijs leren ze dat het voor bijtjes heel fijn is als er veel bloemen zijn om naartoe te kunnen vliegen.
Doel: aan het eind van deze les kunnen de leerlingen het lied Bijtjes zingen. De leerlingen kennen de opbouw van het luistervoorbeeld. De leerlingen reageren met bewegingen op de opbouw van de muziek.  

Graag hoor ik van jou welke thema’s je in in jouw klas vaak gebruikt. 
Stuur je me een berichtje? Vermeld daarbij ook voor welke groep het thema is. 
Lees ook: