Over mij
Hi, even voorstellen, ik ben Lydia Nagel, muziekdocent en muziekcoach op basisscholen.
Al van jongs af aan maak ik muziek. Van mijn hobby heb ik mijn beroep gemaakt na mijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Tijdens mijn studie vond ik het heerlijk om op mijn instrument (blokfluit) te studeren maar ik werd ook al snel gegrepen door het lesgeven aan kinderen. In de afgelopen 25 jaar heb ik op muziekscholen en kunstencentra in Den Haag, Capelle a/d IJssel en Woerden muzieklessen gegeven aan kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 7 jaar. De ontdekkingstocht van kinderen door de wereld van muziek is fantastisch om te volgen en te mogen begeleiden.
Ook mijn werk als vakleerkracht muziek op basisscholen in onder meer Oudewater en Zoetermeer gaf mij veel plezier en energie. Het viel mij daarbij wel op dat als een project was afgerond de wekelijkse muziekles weer van het lesrooster verdween. Veel leerkrachten vinden het vaak te lastig. Daar kan ik verandering in aanbrengen!
De ervaring die ik heb opgedaan als vakleerkracht muziek op basisscholen gebruik ik nu als muziekcoach en in het geven van trainingen en workshops voor de deskundigheidsbevordering van leerkrachten. Ik geef leerkrachten praktische tips en tools waarmee ze zelf in de klas aan de slag kunnen.
Opleiding
Ik heb blokfluit en schoolmuziek gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tijdens mijn studies werkte ik al als blokfluit- en amv-docente. Na mijn conservatoriumstudie was ik voor mijn gevoel nog niet klaar.
Zo wilde ik graag meer weten over de rol van muziek in de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 4 jaar. Daartoe heb ik de opleiding ‘Muziek op schoot’ gevolgd en met een certificaat afgerond.
Voor mijn werk op de muziekschool heb ik vervolgens ook een certificaat voor het geven van ‘Samenspeelles’ gehaald. Bij de samenspeellessen komen kinderen die net zijn begonnen met het leren bespelen van een muziekinstrument wekelijks bij elkaar om samen muziek te maken. De kinderen bespeelden verschillende instrumenten: gitaar, piano, dwarsfluit, viool, trompet drums enz. Ze leerden spelenderwijs, ieder op zijn eigen instrument, samen te spelen.
Toen ik besloot om leerkrachten te gaan begeleiden om zelf muziekles in de klas te kunnen geven ben ik mijn eigen deskundigheid en vaardigheden uit gaan breiden. Nu ben ik als co-teacher gediplomeerd volgens de opleiding van Educote. En bij BGL heb ik de post-hbo opleiding tot trainer afgerond. Een voor mij interessant onderdeel van deze opleiding is coaching door middel van oplossingsgerichte gespreksvoering. Ik pas dit graag toe in mijn werk.
Samenwerken
Sinds 2010 bestaat mijn muziekpraktijk Sonata Muziekonderwijs. Mijn werk als muziekcoach, trainer en workshopleider vallen onder deze praktijk evenals de online muzieklessen op mijn website. Ik werk als zzp’er maar zoek altijd verbinding met andere zzp’ers en organisaties.
Als trainer en coach heb ik bij de Stichting Eigenwijs Trainingen team-trainingen en individuele coaching gegeven op basisscholen ter ondersteuning van het werken met de digitale muziekmethode ‘Eigenwijs digitaal’.
Als auteur heb ik voor de uitgeverij Delubas lessen geschreven voor de digitale muziekmethode ‘Uit de kunst muziek & dans’.
Ik ben aangesloten bij de Heuvelrug Muziekschool in Doorn, een vereniging van zelfstandige muziekdocenten. Ik geef daar amv-lessen aan kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 9 jaar.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.