Sonata Muziekonderwijs

Is online muziekcoaching iets voor jou?

Zoek je begeleiding bij het geven van muzieklessen in je groep? Of ben je muziekspecialist op school en zou je wel eens willen sparren met een muziekprofessional? De (online) muziekcoach denkt met je mee! Muziekcoaching bij de muzieklessen geeft je in korte tijd een enorme boost voor je zelfvertrouwen en opent een wereld vol creativiteit en energie!

Hoe ervaar ik, als muziekcoach, het coachen van leerkrachten?

Voor mij als coach is het boeiend om tijdens de muziekcoaching de ontwikkeling te volgen van de leerkracht en te zien dat al na 3 sessies het zelfvertrouwen van de leerkracht is gegroeid. De leerkracht bedenkt bijvoorbeeld zelf een muziekles met een liedje, een bewegingsspel en met muziekinstrumenten. Of hij/zij kan muzieklessen uit de digitale methode aanpassen aan de eigen wensen en vaardigheden.
Ook durven leerkrachten met behulp van de coaching buiten hun comfortzone te treden en gebruiken dan regelmatig de muziekinstrumenten van school in hun lessen!

Wat bied ik je?

Gedurende het hele coachingstraject kan je bij mij terecht met vragen tijdens de voorbereiding van de muziekles. Ik geef didactische tips die je tijdens je muziekles kan toepassen. Na je muziekles geef ik feedback op jouw verslag van je les. Lees meer over het coachingstraject op deze pagina.

Sparring voor vakspecialisten

Als vakspecialist muziek ben je al helemaal thuis in het geven van muzieklessen en het organiseren van goed muziekonderwijs op jouw school. Toch heb je ook de behoefte om van tijd tot tijd met een muziekprofessional te sparren.

Ons coaching-gesprek kan gaan over:

  • het uitwisselen van je ervaringen met het geven van muziekles
  • vakinhoudelijke vragen over leerlijnen, leerdoelen en werkvormen
  • het verbeteren van muziek-didactisch handelen
  • de invulling van een studiedag
  • het implementeren van het muziekonderwijs binnen je team (omgaan met weerstanden)

Klinkt dit jou als muziek in de oren? Meld je aan voor een coachingstraject!

Ervaringen

Ik kan nu zelf gemakkelijk een echte muziekles opbouwen en daarbij gebruik maken van muziekinstrumenten, ritmes en veel bewegen terwijl ik wel de controle bewaar.
Sofie – leerkracht 

Mijn leervraag was: hoe kan ik wat vaker instrumenten gebruiken bij de muziekles en hoe doe ik dat op een leuke, leerzame manier?
Mijn vraag is ruim voldoende behandeld en mijn kennis over het gebruik van instrumenten is toegenomen. Ik durf het nu gewoon. 
Carla – leerkracht

Via deze weg wil ik benadrukken dat met een muziekcoach het heel leuk, fijn en zinvol lesgeven wordt. Je krijgt gelijk ondersteuning. De coach denkt mee met jouw les en je werkt aan eigen leerdoelen. 
Rianne – leerkracht