Het bekken, of moet ik zeggen: de bekkens? Dat hangt ervan af. Gebruik je het bekken (letterlijk) in enkelvoud of in meervoud? Hoe je dit instrument gebruikt in je groep, daarover gaat deze blog.
Wanneer kinderen een bekken vinden tussen de muziekinstrumenten, zullen ze direct op zoek gaan naar een identiek exemplaar. Het beeld van een muziekkorps waar één van de muzikanten 2 grote bekkens tegen elkaar slaat, staat hen voor ogen. Als leerkracht zal je verre van blij zijn als dit oorverdovende geknal door je lokaal klinkt. Los van het lawaai dat hiermee wordt veroorzaakt, is het, bij verkeerd gebruik, ook schadelijk voor de instrumenten zelf. Zo heb ik eens op een basisschool diverse omgebogen bekkens gevonden die overduidelijk met grote kracht tegen elkaar waren geslagen.
De klank van het bekken
Wanneer je het bekken aanslaat, breng je het materiaal in trilling. Voorwaarde is dat het bekken volkomen vrij in de lucht hangt en je er vervolgens ook niet aan komt. Laat in je muzieklessen de kinderen dan ook het geheim van het bekken horen: neem een groot bekken (diameter liefst groter dan 20 cm, want die blijft dan langer doorklinken) en een vilten klopper in de hand. Voordat je het bekken aanslaat, geef je de kinderen de luisteropdracht: steek je vinger in de lucht zodra je het bekken hoort; doe je vinger naar beneden als je het bekken niet meer hoort. Sla het bekken aan en kijk of de kinderen hun vinger in de lucht steken en weer naar beneden doen.
In de volgende beurten ga je steeds met het bekken langs een 4-tal kinderen op het moment dat vrijwel alle kinderen hun vinger weer naar beneden hebben gedaan. Houdt het bekken voorzichtig bij het oor van de 4 kinderen (zodra het bekken tegen bijvoorbeeld een wang tikt, wordt de klank gedempt) en vraag hen of het bekken echt niet meer klinkt. Tot grote verwondering van alle andere kinderen zullen deze 4 kinderen zeggen dat ze het bekken tóch nog horen. Ga op deze manier alle kinderen langs om hen te laten ervaren dat het bekken nog heel lang na zoemt.
Afrondend kan je na het aanslaan van het bekken een aantal kinderen vragen om de klank vroegtijdig te dempen. Sla het bekken aan en geef een kind de opdracht om de rand van het bekken beet te pakken. De klank dooft dan onmiddellijk uit. Waarschijnlijk voelt dit kind ook dat de trilling van het bekken stopt.
Eén of twee bekkens?
De techniek om 2 bekkens tegen elkaar te slaan en in trilling te brengen is zeer specifiek en voorbehouden aan ervaren slagwerkers. In deze blog ga ik er daarom niet verder op in.
In de muziekles gebruik je de bekkens als losse instrumenten die je aanslaat met een klopper. Hoewel muziekwinkels de bekkens verkopen met daarbij een houten klopper, is mijn advies om een klopper met een rubberen bolletje te gebruiken [zie ook Speeltip 5: Welke klopper klopt?] Met een rubberen klopper geeft het bekken een warmere klank dan bij het aanslaan met een houten bolletje. Geef de kinderen altijd de instructie dat ze het bekken volkomen vrij in de lucht laten hangen bij het aanslaan èn tijdens het uitklinken. Tenzij een korte klank van het bekken gewenst is.
Wanneer je leerlingen voortaan een bekken vinden tussen de muziekinstrumenten, zullen ze direct op zoek gaan naar…. een zachte klopper!
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.