Sonata Muziekonderwijs

Starten met Boomwhackers Play Along | Hoe bouw je dit op?

Ben je ze al tegengekomen? De Boomwhackers Play Along-video’s? Het lijkt op het eerste gezicht heel makkelijk. Geef ieder kind een boomwhacker en laat ze meespelen met de animatie. In de praktijk is dit nog niet zo eenvoudig als het lijkt. De kinderen van groep 3 en 4 hebben meer tijd nodig om het meespelen met deze video’s te oefenen. In een serie van 4 lessen help ik je hiermee op weg.

Waarom zijn Play Alongs lastig mee te spelen voor groep 3 & 4?

In de eerste plaats zijn de kinderen nog niet gewend aan het lezen van ‘bladmuziek’. Het voorbij flitsen van letterpatronen en daarboven een symbool of poppetje dat aangeeft welke boomwhacker moet klinken, gaat ze veel te snel.
Ten tweede beheersen ze de techniek van het spelen met een boomwhacker nog niet voldoende. Op het moment dat ‘hun letter’ wordt aangewezen door de ‘cursor’ komen de kinderen pas in actie om de boomwhacker aan te slaan. Hierdoor zijn de kinderen voortdurend te laat met spelen. Sommige kinderen spelen zelfs helemaal niet! Zij zijn de draad volledig kwijt.

Welke extra oefeningen hebben de kinderen nodig?


In de lessenserie Starten met Boomwhackers Play Along deel ik 4 play-along video’s met je. De video’s bouwen op in ritme, tempo en lengte.
De kinderen leren hierbij dat het op tijd meespelen begint vóórdat de ‘cursor’ hun gekleurde letter aanwijst. Je moet immers de boomwhacker eerst optillen voordat je deze op je andere hand laat neerkomen. Ook leren ze, door de rustige cadans van de maat en eenvoudige ritmes, de ‘cursor’ te volgen met hun ogen.
Belangrijke tip! De voorbereiding van de play-along video’s begint zónder boomwhackers! Leer de kinderen eerst het liedje aan dat je met ze wil gaan spelen. Als ze het lied kennen, zijn ze beter gefocused op de partituur. Ze kunnen dan zelf ook horen of ze op tijd spelen.
Ook bij het uitvoeren van instrumentale muziek besteed je eerst een muziekles aan het beluisteren van deze muziek.

Hoe hou ik het overzicht in de klas tijdens het meespelen met de video?

Als alle boomwhackers willekeurig over de groep verspreid zijn, is het heel lastig om te zien of ieder kind de opdracht goed begrepen heeft en op tijd meespeelt. Ook raken de kinderen zelf in de war. Ze zien een ander spelen op zijn/haar boomwhacker en gaan met dit kind meespelen, ook al hebben ze een boomwhacker met een andere kleur.
Oplossing: deel de boomwhackers uit in kleurgroepen. Zo kan je in 1 oogopslag zien of de kinderen klaarzitten om te spelen. Bovendien stimuleren en helpen de kinderen in 1 kleurgroepje elkaar.
Heb je niet genoeg boomwhackers om aan alle kinderen uit te delen? Deel dan in een tafelgroepje van bijvoorbeeld 6 kinderen 3 dezelfde boomwhackers uit. De kinderen geven de boomwhackers binnen hun tafelgroepje door. Zo hou jij je overzicht en de 6 kinderen weten wat hun partij is in de video.

Naar de 1e les

Tijd om te beginnen met de eerste Boomwhacker Play Alongs!

Voorbeeld van een Boomwhacker-partituur
[bron: Muziek in School]

Wil je meer weten over het bespelen van de boomwhackers? Bekijk de uitleg in deze video van Muziek in School.

Waar vind ik Boomwhacker Play Along video’s?
Op YouTube zijn meerdere kanalen waar Boomwhacker Play Along video’s te vinden zijn.
Ik geef hier een overzicht van kanalen met geschikte video’s voor ‘beginners’.
1. Boomy Tunes
2. Muziek in school
3. Musication
4. Muziektherapie sherpa
5. Muzieklessen Toontje Hoger [ook geschikt voor kleutergroepen]
6. Pequeño Mozart [met do-re-mi aanduiding]

Boomwhackers in digitale muziekmethodes
Ook voor het uitvoeren van Boomwhacker-partituren en meespeel-video’s in de digitale muziekmethodes zijn de oefeningen in deze serie Starten met Boomwhackers Play Along een handige opstap!

Lees ook de volgende blogs uit deze serie:

Het gebruik van Boomwhackers staat centraal in deze lessen uit onze shop:

Laat een reactie achter