In deze les van de serie ‘Starten met Boomwhackers Play Along’ oefenen de kinderen het meespelen van (woord)ritme in de liedjes. Bij de beginnersvideo’s voor de kinderen van groep 3 en 4 hebben ze het liedje Mary had a little lamb in de maat meegespeeld. Nu is dit liedje de opstap naar een volgende boomwhacker-vaardigheid.
Stap 1: Introductie van het lied
In les 1 van deze serie ‘Starten met Boomwhackers Play Along’ vond je bij Vergelijkbare video’s al een Boomwhacker Play Along van het lied Mary had a little lamb. In die versie speelden de kinderen mee in de maat van de muziek.
Je kan deze video herhalen als introductie voor deze les.
Gebruik de knop Mary | In de maat om het filmpje aan te zetten.
Wil je dat de kinderen het liedje leren kennen? Maak dan gebruik van het filmpje Mary | Liedje.
Laat per couplet een stukje van het filmpje zien en vraag de kinderen wat er gebeurt. Wat doen Mary en het lammetje? Hoe voelen ze zich daarbij? Enz.
Gebruik de knop Mary | Liedje om het filmpje aan te zetten.
De Engelse liedtekst vind je hier.
Stap 2: Boomwhacker play along Mary had a little lamb
De uitdaging in deze Boomwhacker Play Along versie is het ritme Ă©n het tempo. In dit liedje spelen de kinderen het ritme van de tekst precies mee. Vooral het huppeltje in het ritme bij de woorden ‘Ma-ry had’ is een aandachtspunt.
In deze video komt een staafinstrument (xylofoon/klokkenspel) in beeld waarop wordt aangegeven welke tonen er klinken. Dat betekent dat de kinderen zowel van links naar rechts áls van rechts naar links moeten meelezen met de vallende stippen!
Deze video bestaat uit 3 delen:
– Deel 1: het lied komt 4 x langs. In een rustig tempo.
– Deel 2: Het lied komt 4 x langs. Nu in een sneller tempo.
– Deel 3: Het lied komt 4x langs. Het tempo is gelijk aan deel 2. Dit keer is er geen begeleidende muziek. De kinderen spelen het lied helemaal zelf, al kijkend naar de partituur. Zing eventueel met de andere kinderen het liedje hardop mee als ondersteuning.
Er is geen zichtbaar aftelmoment. Wel hoor je een duidelijk instrumentaal intro.
De vallende stippen geven aan wanneer de kinderen hun boomwhacker spelen.
Tip: tussen de 3 delen door is er voldoende tijd om de boomwhacker door te geven aan een buurman of buurvrouw.
Gebruik de knop Mary | Play Along om het filmpje aan te zetten.
Vergelijkbare video’s
In deze Boomwhackers Play Along-video’s spelen de kinderen ook het woordritme van het liedje.
London Bridge
Ook in deze video komt een staafinstrument (xylofoon/klokkenspel) in beeld waarop wordt aangegeven welke tonen er klinken.
You are my sunshine
Geen moeilijk ritme, maar wel in een snel tempo. Regelmatig oefenen, dan kunnen de kinderen het wel meespelen.
Lees ook de volgende blogs uit deze serie:
- Starten met Boomwhackers Play Along | Hoe bouw je dit op?
- Starten met Boomwhackers Play Along | Les 1
- Starten met Boomwhackers Play Along | Les 2
- Starten met Boomwhackers Play Along | Les 4
Tip: Wil je geen blog missen? Abonneer je gratis op dit blog d.m.v. e-mail [onderaan deze pagina].

Ook interessant voor jou!
Lees deze blogs:
- Nieuwe abonnementsvormen
- Planeten Muziek
- Lestip 13: Beweging in de muziekles
- Energizers Taal & Muziek | Advocaatje
- Eekhoorn Pluim [Kinderboekenweek 2022]
Je moet inloggen om een reactie te plaatsen.