Sonata Muziekonderwijs

Spinnetje Kruis | Gratis proefles

Les 2

Tijdsduur: 20 minuten

Draden spinnen
  • Neem de knot wol en de schaar in je handen.
  • Vertel dat je de klank van het bekken/de triangel met een draad gaat uitbeelden.
  • Rol de knot wol tot ca. 1 meter uit en knip dit af. Deze draad leg je mooi recht neer op de vloer.
  • Vraag de kinderen je nu te helpen in het bepalen van de lengte van de draad voor de klank van de klankstaaf of het klokkenspel. Stukje bij beetje rol je de knot wol af en hou je contact met de kinderen:
    – hoe lang duurde de klank die je gehoord hebt?
    – hoe ver kon je lopen tijdens deze klank?
    – hoeveel draad heb ik nodig om de klank te laten zien? (Een richtlijn voor de lengte van deze draad is 15 à 20 cm.)
  • Knip de draad af en leg deze in het verlengde van de lange draad op de grond.
  • Geef 2 kinderen de muziekinstrumenten.
  • Het kind met het bekken/de triangel mag 1 slag (!) op het instrument geven. Jij volgt vervolgens met je vinger of een stokje de lange draad zo lang de klank voortduurt.
  • Daarna slaat het andere kind 1x (!) op de klankstaaf of het klokkenspel en je wijst mee langs de korte draad.
Muziekstuk
  • Breid de ‘dradenmuziek’ uit met in totaal 3 lange draden en 6 korte draden. Leg ze in elkaars verlengde op de grond, goed zichtbaar voor de kinderen. Zie kader: voorbeeld van een draden-muziekstuk.
  • Geef 2 kinderen de muziekinstrumenten. Wijs in een rustig tempo langs het dradenpatroon. Het kind met het bekken/de triangel geeft 1 slag (!) op het instrument. Jij volgt vervolgens met je vinger of een stokje de lange draad zo lang de klank voortduurt. Je wijst de daaropvolgende draad pas aan als het bekken/de triangel is uitgeklonken.
  • Ook bij de kortere draden blijf je de draad aanwijzen zo lang het instrument klinkt. Je wijst de daaropvolgende draad pas aan als het instrument is uitgeklonken.
  • Verander het dradenpatroon telkens een beetje en laat steeds 2 andere kinderen de patronen instrumentaal uitvoeren.
  • Geef ook eens enkele kinderen de opdracht om een nieuwe ‘dradenmuziek’ te componeren. Deze kinderen mogen de draden in een andere volgorde neerleggen.

Toelichting
In dit lesonderdeel beeld je de toonduur van de muziekinstrumenten uit met draden.

Voorbeeld van en draden-muziekstuk
_________   ___   ___   _________    ___   _________   ___   enz.


Zoek jij meer muzieklessen bij de thema’s in de klas? Hoe fijn is het om een muziekles te hebben die aansluit op het thema in de klas. Zonder dat je aan een muziekmethode vastzit. Een kant-en-klare muziekles die je als leerkracht eenvoudig kan voorbereiden en uitvoeren met je groep.
In de shop kan je losse lessen kopen. Je ontvangt dan een pdf bestaande uit de lesbeschrijving, inclusief liedmateriaal, luistervoorbeelden, didactische tips en, indien van toepassing, werkbladen en/of bordmateriaal.